Dzielimy się wiedzą
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) umożliwia ogólnopolską bezpłatną wymianę korespondencji z organem administracji publicznej w formie elektronicznej. Platforma ta pozwala na załatwienie wielu spraw z zakresu administracji publicznej bez wychodzenia z domu.
Od 1 maja 2008 r. organy publiczne są zobligowane do świadczenia swoich usług w formie elektronicznej. Początkowo korzystanie z usług administracji publicznej w ww. formie związane było z posiadaniem tzw. podpisu elektronicznego. Posiadanie takiego podpisu wiązało się ze stałymi wydatkami, co skutkowało tym, że niewiele było osób chcących skorzystać z łatwiejszego i szybszego dostępu do administracji.
Jednak wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obywatela utworzono tzw. Profil Zaufany, stanowiący bezpłatną alternatywę bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym.
Profil Zaufany to elektroniczny zbiór danych osoby, który pozwala na potwierdzenie tożsamości. Potwierdzony Profil Zaufany pozwoli nam podpisywać pisma urzędowe wysyłane drogą elektroniczną.
Pierwszym krokiem jest założenie konta na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl). Procedura ta jest prosta i trwa dosłownie chwilę. Wraz z założeniem konta system automatycznie w naszym imieniu skieruje wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP. Aby potwierdzić Profil Zaufany musimy osobiście udać się do Punktu Potwierdzającego nie zapominając o zabraniu dowodu tożsamości. Na stronie ePUAP z łatwością znajdziemy najbliższy i najbardziej dogodny nam punkt. Na potwierdzenie profilu mamy 14 dni od dnia złożenia wniosku. Kiedy Profil Zaufany zostanie potwierdzony możemy bez skrępowania korzystać z dogodności jakie daje nam Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
Przez platformę ePUAP możemy załatwić niemalże każda sprawę z zakresu usług administracji publicznej.
Przykładowo przez portal ePUAP:
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej wydaje się być bardzo pomocnym rozwiązaniem i niewątpliwie podnosi standardy usług realizowanych przez administrację publiczną. Korzystanie z niej pozwoli skrócić nam czas oczekiwania w „urzędowych kolejkach” oraz uniknąć odsyłania „od okienka do okienka”.
Informatyzacja niewątpliwie stanowi już nieodłączną część naszego życia. Komunikacja elektroniczna między osobami czy przedsiębiorstwami na obszarze prywatnym nikogo nie dziwi. Niestety, wspomniana komunikacja na linii obywatel – urzędnik nadal nie jest aż tak powszechna jak być powinna. Pamiętajmy, że elektroniczne korzystanie z usług administracji publicznej jest ułatwieniem nie tylko dla obywatela, ale i dla urzędnika.
Zostaw numer telefonu, na pewno oddzwonimy.