ePUAP – łatwiejszy dostęp do administracji

Dodano: 28 września 2017

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) umożliwia ogólnopolską bezpłatną wymianę korespondencji z organem administracji publicznej w formie elektronicznej. Platforma ta pozwala na załatwienie wielu spraw z zakresu administracji publicznej bez wychodzenia z domu.

Usprawnienie działania organów publicznych

Od 1 maja 2008 r. organy publiczne są zobligowane do świadczenia swoich usług w formie elektronicznej. Początkowo korzystanie z usług administracji publicznej w ww. formie związane było z posiadaniem tzw. podpisu elektronicznego. Posiadanie takiego podpisu wiązało się ze stałymi wydatkami, co skutkowało tym, że niewiele było osób chcących skorzystać z łatwiejszego i szybszego dostępu do administracji.

Jednak wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obywatela utworzono tzw. Profil Zaufany, stanowiący bezpłatną alternatywę bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym.

Czym jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany to elektroniczny zbiór danych osoby, który pozwala na potwierdzenie tożsamości. Potwierdzony Profil Zaufany pozwoli nam podpisywać pisma urzędowe wysyłane drogą elektroniczną.

Jak zacząć korzystać?

Pierwszym krokiem jest założenie konta na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl). Procedura ta jest prosta i trwa dosłownie chwilę. Wraz z założeniem konta system automatycznie w naszym imieniu skieruje wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP. Aby potwierdzić Profil Zaufany musimy osobiście udać się do Punktu Potwierdzającego nie zapominając o zabraniu dowodu tożsamości. Na stronie ePUAP z łatwością znajdziemy najbliższy i najbardziej dogodny nam punkt. Na potwierdzenie profilu mamy 14 dni od dnia złożenia wniosku. Kiedy Profil Zaufany zostanie potwierdzony możemy bez skrępowania korzystać z dogodności jakie daje nam Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.

Jakie sprawy załatwimy przez ePUAP?

Przez platformę ePUAP możemy załatwić niemalże każda sprawę z zakresu usług administracji publicznej.

Przykładowo przez portal ePUAP:

  • w urzędzie gminy – złożymy wniosek o wydanie prawa jazdy,
  • w urzędzie stanu cywilnego – uzyskamy odpis aktu urodzenia, zgłosimy narodzenie dziecka,
  • w ZUS – sprawdzimy jaką dostaniemy emeryturę,
  • w Urzędzie Skarbowym – zgłosimy darowiznę,
  • w Urzędzie Pracy – zarejestrujemy się jako osobna bezrobotna.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej wydaje się być bardzo pomocnym rozwiązaniem i niewątpliwie podnosi standardy usług realizowanych przez administrację publiczną. Korzystanie z niej pozwoli skrócić nam czas oczekiwania w „urzędowych kolejkach” oraz uniknąć odsyłania „od okienka do okienka”.

Informatyzacja niewątpliwie stanowi już nieodłączną część naszego życia. Komunikacja elektroniczna między osobami czy przedsiębiorstwami na obszarze prywatnym nikogo nie dziwi. Niestety, wspomniana komunikacja na linii obywatel – urzędnik nadal nie jest aż tak powszechna jak być powinna. Pamiętajmy, że elektroniczne korzystanie z usług administracji publicznej jest ułatwieniem nie tylko dla obywatela, ale i dla urzędnika.

Zostań jednym z setek zadowolonych klientów.

Skorzystaj z bezpłatnej analizy Twojej sprawy.

Zostaw numer telefonu, na pewno oddzwonimy.

    Twój numer telefonu *

    Preferowane godziny kontaktu

    Czego ma dotyczyć rozmowa


    * Pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe.

    Nie przekazujemy Twoich danych osobom trzecim.
    Skontaktujemy się wyłącznie w celu omówienia Twojej sprawy.

    Zaufali nam